söndag 1 november 2009

ERF på Falkenberg med Hojride #45

Fick äran att rycka in i Hojride teamet och köra erf på Falkenberg i September.
Det var ju ett tag sedan jag körde sporthoj och deras Honda är dessutom raceväxlad så jag körde fredags träningen bara för att komma underfund med körställning och växlingar. Kändes lite knepigt men helt ok ändå. Jag hade köpt ett nytt regnställ dagarna innan och det kom verkligen till användning på träningen. Det regnade och blåste så mycket att jag inte trodde det var sant ! Svallvågor och kastvindar är ju inget man är van vid direkt....

Lördag och race:
Regnet kommer och går, vi lägger på nya regndäck i tron att det blir regn under hela rejset men precis innan start så lättar det upp. Starten går och Nicklas tar första stinten i det blöta.

Först i kön :-)

Det regnar till och från hela rejset men jag har tur under mina 3 stinter med uppehåll och någolunda bra fäste. Vi byter mellan regn och torrdäck 3 gånger totalt och tappar mycket tid på detta.
Jag är ändå väldigt nöjd med min debut i erf och teamets 27:e placering av 37 startande team.

ERF står för Endurance Racing for Fun, dvs långlopp med mc i 4 eller 6 timmar och 2-3 st förare som turas om att köra.
Stint = körpass för en förare, brukar vara ca 40-65 minuter.

Inga kommentarer: