måndag 28 januari 2008

En händelserik helg....

Jaha, då var det dags för mc-mässan i Götet igen, skoj !

Kommer fram till korsvägen och hoppar av bussen i ett sådär underbart snett Göteborgsregn och konstaterar att kön ringlar sig hela vägen till bankomaten i en halvmåne. Scheisse ! Nu kommer jag bli sjöblöt och gå runt hela dagen och kvällen i fuktiga kläder !
Efter lite drygt 16 sekunder i kön så kommer jag på att jag ju redan har en biljett i plånkan som ducceklubben fixat till mig och går därefter förbi hela kön och rakt in på mässan. Jippi ! Inga unkna och fuktiga kläder här inte !
Väl inne så rusar jag upp till SDK`s klubbmonter på andra våningen för att lämna av väska och jacka. Vilken sjysst monter ! Riktigt snygg och trevlig med nästan lika snygga men minst lika trevliga ducatister i hela montern, snackar väl bort en timme där innan nyfikenheten på alla nyheter som Ducati har med sig blir för stor.
Anna, Nillan och jag styr med raska steg mot deras monter och börjar spana på nya Monster 696 som är den första nyheten som möter oss.
Inga besvikelser här inte, fet så det förslår och det enda som behöver en tillvänjningsperiod är framlampan som har en lite halvknepig delning horisontellt, försök till smile gubbe kanske ???
Den så kritiserade bakramen i gjuten aluminium kunde blivit jättefel men är nu bara så rätt ! Avgassystemets dragning snett uppåt utanpå motorn följer linjerna klockrent och svingen är lika fet som bakramen. T.o.m. backspeglarna och blinkersen är helt ok, inte ofta det är så på en produktionscykel. Den röda kutsen på utställningscykeln är pricken över i och bildar med den utbytbara tanken riktigt aggressiva linjer som är ren porr för en såpass skadad människa som jag !

848 står på tur och habegäret blir stort, riktigt snygg i vit pärlemo och en provkörning står högt på önskelistan till våren. Hoppas jag kan lugna mig tills hösten i alla fall...... Kraschkåporna är ju inte dyrare än till 748:an och serviceintervallerna är ju halverade så man kanske räkna hem en plus-affär ändå... eller hur var det nu....





1098R - herrejefflar vilken läckerbit, med allt extra redan monterat så knäcker denna det mesta, ska bli skoj att se den på räserbanan till sommaren. Dom nya förmågorna som Ducati plockat in kan bli intressanta att följa och sen att Petjo ska köra ducce är ju riktigt stort !




Desmosedicin, eller den nya Paso`n som Scheissemeister kallar den var väl helt ok men för att uppskatta den fullt ut så vill jag nog ha Misano-banan för mig själv några dagar med den, kanske går att ordna om min blivande snuskigt rika fru kan tänka sig att slanta upp en till en värdig (eller ovärdig kanske..) semester för herr Gottschalk.



Betsy knackar helt plötsligt på axeln och sticker fram en broschyr med alla härligheter från Ducati i till mig. Tjena, hejsan och hallå ! Visar sig att hela tjejteamet står i montern och hjälper till iförda obligatoriskt rosa ducce tröjor. Glömde givetvis fråga om satsningen för året och statusen på den banpatinerade 999:an, typiskt...

Några trevliga pratstunder senare med dussintalet ducatister så styr jag kosan mot Ktm`s monter bredvid för att höra lite om deras enhetsklass och spana lite på nya RC8:an. En glad norrman berättar hur det är att köra 690 supermoto och kostnader för att köra en säsong med den. 3 uppsättningar däck och några oljebyten är tydligen allt som behövs och det räcker med att kvala för att få ta del av startbidraget på 500:- från KTM, sjysst upplägg ! Hmmm, beslutsångest, ducceklubben`s bandagar mot KTM racing i supermono klassen..... Tål att tänkas på.... Torrbryter med 690 supermoto och det känns som man sitter på en enduro, kan detta funka att rejsa med ?

RC8:an är snajsig och är lika vågad som jag hade hoppats på, inte jättesnygg rakt framifrån men ur alla andra vinklar är den klockren ! Hög tyskröv som inte förtjänar en svensk nr plåt och avgasystemet är snyggt gömt under motorn. Riktigt skoj att dom vågat ta ut svängarna lika mycket som prototypen och skisserna tydde på, inte ofta det blir lika lyckat hos dom andra tillverkarna....











Nya lill-Duke`n är riktigt lyckad och bra mycket snyggare än föregångarna. Jag hoppas att den nya motorn med balansaxel är mindre vibrationsbenägen än min gamla duke II:a var. Att åka mer än 5 mil i sträck på den var inte att rekomendera såvida du inte är självplågare med för bra blodcirkulation.....
Med "undermotoravgassystem" och trendvit färg så borde den sälja som smör i solsken. Riktigt fräck, den också, KTM rockar !

Magen kurrar och fiket i klubb-byn uppsöks, står i kö i 20 min och tar en stor räkmacka för 160:- som precis går ner i magen tillsammans med en stor malt. Spanar på folk i allmänhet och kan konstatera att det finns gott om knuttestilar i Sverige......

Suzuki bjuder på missfosteråskådning i form av nya B-king.
Och visst ser den B ut ! Kommer antagligen ändå sälja en del i början och få minst lika mycket uppmärksamhet framför korvmojjen i Svedala som sin amerikanske (inavel ?) kusin Boss-Hoss.
Liten snopp ? B-king anyway! Eller hur var det nu deras slogan var ?

Spanar runt bland dom mindre importörerna och fyrhjulingarna duggar tätt, förstår inte vad man ska med en sån till om man inte är bonde eller ska ploga med den, för att köra en sådan på allmän väg kan väl inte vara någon hit ?

Mitt bland ett gäng moppar så ser jag en bekant rör-ram, förvirrad konstaterar jag att det är Benelli som hamnat i hell-moppers sällskap via en ny importör. Ovärdigt var namnet sa Bull, och Bill nickade instämmande....

Triumph`s monter passerade ganska obemärkt förbi då stjärnstausen från Daytona 675 helt uteblev. Skumt ? Förförra året var den fräckast på mässan, nu bara ok, kanske för snygga linjer för sitt eget bästa ? En mc måste nog sticka ut lite för att bli älskad i längden.... Men ! Vad är det där ! En kittad Thruxton som bara är sååå fet! Öhlinsgrejjer, arrow-pipa och andra fälgar gjorde susen, klart en av mässans höjdpunkter !

En annan monter som jag fastnade lite i var Aprilia`s.
Nya Shiver är ganska sjysst förutom avgasburkarna som för tankarna till redan nämnda B-king. 95 hästar ur en 850cc twin får man väl se som väldigt bra, och det ska bli skoj att testa den. När jag klämde och torrgasade som bäst så kommer en säljare fram och frågar om det är dags att byta ut Duccen, en nanosekund senare kopplar jag att han sett min diskreta Ducati logga över bröstet och förstår att jag är fullkomligt gjord av pengar eftersom jag har råd att köra Ducce. Uppmärksamhet från säljare är inget man är bortskämd med, men allt som behövs är tydligen en Ducce t-shirt...
Vi snackar lite om Shiver`n och han är väldigt trevlig tills jag nämner att nya 696:an väger 29kg mindre än Shiver`n, då får han väldigt bråttom att hjälpa en annan kund med uppsittning på mc`n bredvid, vad lustigt.... Fina mc kan dom iaf göra och jag är fortfarande lika nyfiken på en provkörning.

Yamaha, BMW, Kawasaki och Honda passerar jag ganska snabbt, inte mycket intressant här inte... Förutom Honda`s nya CBR1000 då kanske, fräck och riktigt snygg från sidan och bakifrån men vad har dom gjort med toppkåpan ? Den ser ut som en stor röd ballong, inga veck eller brytningar på toppkåpan alls vilket gör att den ser gigantisk ut, bakläxa !




Motospeed montern har några fräcka mc som vanligt. Coola, annorlunda och nytänkande custombågar som verkligen sticker ut. Måste kostat en del att skeppa dom från USA för en mässa enkom....
MC-Nytt har Stellan Egeland`s "Hulster" retro-speedway-mc i montern. Herrejissaness vilket detaljarbete och Stellan snackar på med intresserade och beundrande besökare som det var första dagen på mässan. Respekt !



Tillbehörs-importörerna verkar inte ha något nytt och deras montrar känns igen från föregående år. Snackar dock lite med Bo-ove`s om en uppsättning fotpinnar till Rosie för 1900:-, klart intressant....
Eftermiddagen böjar närma sig sitt slut och Ducatiklubben`s monter uppsöks i jakt på grappa och snack. Ingen besvikelse här inte, grappaprovning med Herr Nuija och Petrus var riktigt trevligt och t.o.m. gott. Hinner inte snacka med alla trots ca 2 timmar i montern och måste motvilligt styra kosan vidare mot hotellet och duccefesten.
Sammanfattningsvis en riktig bra mässa med en hel del skoj att titta på och många trevliga människor att tjöta med. Nu är suget efter banåkningar och andra sinnesförvirrade klubbaktiviteter under 2008 på topp.

Inga kommentarer: