Kommer fram till korsvägen och hoppar av bussen i ett sådär underbart snett Göteborgsregn och konstaterar att kön ringlar sig hela vägen till bankomaten i en halvmåne. Scheisse ! Nu kommer jag bli sjöblöt och gå runt hela dagen och kvällen i fuktiga kläder !
Efter lite drygt 16 sekunder i kön så kommer jag på att jag ju redan har en biljett i plånkan som ducceklubben fixat till mig och går därefter förbi hela kön och rakt in på mässan. Jippi ! Inga unkna och fuktiga kläder här inte !
Efter lite drygt 16 sekunder i kön så kommer jag på att jag ju redan har en biljett i plånkan som ducceklubben fixat till mig och går därefter förbi hela kön och rakt in på mässan. Jippi ! Inga unkna och fuktiga kläder här inte !
Väl inne så rusar jag upp till SDK`s klubbmonter på andra våningen för att lämna av väska och jacka. Vilken sjysst monter ! Riktigt snygg och trevlig med nästan lika snygga men minst lika trevliga ducatister i hela montern, snackar väl bort en timme där innan nyfikenheten på alla nyheter som Ducati har med sig blir för stor.
Anna, Nillan och jag styr med raska steg mot deras monter och börjar spana på nya Monster 696 som är den första nyheten som möter oss.
Anna, Nillan och jag styr med raska steg mot deras monter och börjar spana på nya Monster 696 som är den första nyheten som möter oss.

Den så kritiserade bakramen i gjuten aluminium kunde blivit jättefel men är nu bara så rätt ! Avgassystemets dragning snett uppåt utanpå motorn följer linjerna klockrent och svingen är lika fet som bakramen. T.o.m. backspeglarna och blinkersen är helt ok, inte ofta det är så på en produktionscykel. Den röda kutsen på utställningscykeln är pricken över i och bildar med den utbytbara tanken riktigt aggressiva linjer som är ren porr för en såpass skadad människa som jag !

.jpg)

Betsy knackar helt plötsligt på axeln och sticker fram en broschyr med alla härligheter från Ducati i till mig. Tjena, hejsan och hallå ! Visar sig att hela tjejteamet står i montern och hjälper till iförda obligatoriskt rosa ducce tröjor. Glömde givetvis fråga om satsningen för året och statusen på den banpatinerade 999:an, typiskt...



Med "undermotoravgassystem" och trendvit färg så borde den sälja som smör i solsken. Riktigt fräck, den också, KTM rockar !
Magen kurrar och fiket i klubb-byn uppsöks, står i kö i 20 min och tar en stor räkmacka för 160:- som precis går ner i magen tillsammans med en stor malt. Spanar på folk i allmänhet och kan konstatera att det finns gott om knuttestilar i Sverige......

Och visst ser den B ut ! Kommer antagligen ändå sälja en del i början och få minst lika mycket uppmärksamhet framför korvmojjen i Svedala som sin amerikanske (inavel ?) kusin Boss-Hoss.
Liten snopp ? B-king anyway! Eller hur var det nu deras slogan var ?
Spanar runt bland dom mindre importörerna och fyrhjulingarna duggar tätt, förstår inte vad man ska med en sån till om man inte är bonde eller ska ploga med den, för att köra en sådan på allmän väg kan väl inte vara någon hit ?
Mitt bland ett gäng moppar så ser jag en bekant rör-ram, förvirrad konstaterar jag att det är Benelli som hamnat i hell-moppers sällskap via en ny importör. Ovärdigt var namnet sa Bull, och Bill nickade instämmande....

Nya Shiver är ganska sjysst förutom avgasburkarna som för tankarna till redan nämnda B-king. 95 hästar ur en 850cc twin får man väl se som väldigt bra, och det ska bli skoj att testa den. När jag klämde och torrgasade som bäst så kommer en säljare fram och frågar om det är dags att byta ut Duccen, en nanosekund senare kopplar jag att han sett min diskreta Ducati logga över bröstet och förstår att jag är fullkomligt gjord av pengar eftersom jag har råd att köra Ducce. Uppmärksamhet från säljare är inget man är bortskämd med, men allt som behövs är tydligen en Ducce t-shirt...
Vi snackar lite om Shiver`n och han är väldigt trevlig tills jag nämner att nya 696:an väger 29kg mindre än Shiver`n, då får han väldigt bråttom att hjälpa en annan kund med uppsittning på mc`n bredvid, vad lustigt.... Fina mc kan dom iaf göra och jag är fortfarande lika nyfiken på en provkörning.
Yamaha, BMW, Kawasaki och Honda passerar jag ganska snabbt, inte mycket intressant här inte...
Förutom Honda`s nya CBR1000 då kanske, fräck och riktigt snygg från sidan och bakifrån men vad har dom gjort med toppkåpan ? Den ser ut som en stor röd ballong, inga veck eller brytningar på toppkåpan alls vilket gör att den ser gigantisk ut, bakläxa !

Motospeed montern har några fräcka mc som vanligt. Coola, annorlunda och nytänkande custombågar som verkligen sticker ut. Måste kostat en del att skeppa dom från USA för en mässa enkom....

Tillbehörs-importörerna verkar inte ha något nytt och deras montrar känns igen från föregående år. Snackar dock lite med Bo-ove`s om en uppsättning fotpinnar till Rosie för 1900:-, klart intressant....
Eftermiddagen böjar närma sig sitt slut och Ducatiklubben`s monter uppsöks i jakt på grappa och snack. Ingen besvikelse här inte, grappaprovning med Herr Nuija och Petrus var riktigt trevligt och t.o.m. gott. Hinner inte snacka med alla trots ca 2 timmar i montern och måste motvilligt styra kosan vidare mot hotellet och duccefesten.
Sammanfattningsvis en riktig bra mässa med en hel del skoj att titta på och många trevliga människor att tjöta med. Nu är suget efter banåkningar och andra sinnesförvirrade klubbaktiviteter under 2008 på topp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar