tisdag 1 juli 2008

Kval inför KTM Supermono cup

I lördags var det dags ! Åkte uppåt Örebro med fjärilar i magen och en nytankad bil.
Eftersom en av deltagarna hade tävlat i supermotard och vi skulle köra på hans hemmabana så var inte förväntningarna speciellt högt ställda. En kul provkörning av en KTM på en slingrig bana var förväntningarna ungefär, om inte han skulle köra av då, eller inte dyka upp, eller.......

Ganska nervös kom jag fram till gokartbanan där jag trodde det skulle vara, hmmm, en massa gokartar men inte ett spår av KTM eller MC-folk... Har jag kört fel ? Nä, där uppe är ju ett gäng med bussar och husvagnar, antingen är det ett gäng zigenare eller en depå för motorcyklister.
Svänger upp genom en något diffus grind och kommer in i hjärtat av ett träningsläger för svenska motard-eliten. Hittar KTM bussen och snackar runt lite.

Dags för körning ! Vi blir bara 4 st som ska köra och eftersom KTM har med sig 2 st 690 SMR så får vi köra 2 x 10 min träningspass innan själva rejset ska köras. Rejset i sig är 10 st varv och det är snabbaste varvet som vinner. Banan är kort och kurvig, ett mellanting mellan gokartbana och bergsväg i alperna ungefär.

I början får jag inget flyt alls och får inte till det, hittar efter några lugna varv runt hyffsat och börjar gasa på lite grann. Känns riktigt skumt med den höga tyngdpunkten på KTM:en men motorkaraktären vänjer jag mig snabbt vid. Det svänger hela tiden och det finns ingen tid för vila alls. Efter nästan 10 min träning så är jag helt stumm i underarmarna/händerna. Ingen kraft kvar alls och det är bara att köra av så fort målflaggan dyker upp. Likadant i andra träningspasset fast armarna stumnar ännu tidigare, försöker ta det lungt igen för att koncentrera mig på bra spårval på den lilla motardbanan.

Dags för kvalvarven och vi drar sticka om vem som ska ut först, jag drar givetvis längsta stickan och ska köra direkt. Eftersom jag kom av träningspasset sist så är underarmarna fortfarande helt stumma och jag kollar med Fredrik som drog kortaste om vi kan byta, inga problem och jag drar en suck av lättnad. Några minuter extra att hämta sig efter träningspasset iaf....

Dom andra kör och min tur kommer. Jag tar ett lungt varv för att sedan gå på lite mer efter hand och tycker jag får upp bra hastighet förutom i utgången av kurvorna, får liksom inte svängt tillräckligt fort ut ur kurvan men gasar på bra på dom korta rakorna och bromsar så sent jag kan. Underarmarna gör sig påminda och jag vet att dom inte klarar många varv innan jag är helt slut igen, går därför på hårdare för att iaf få ett snabbt varv och lyckas ha lite för hög hastighet in in en kurva och framhjulet släpper snabbare än jag hinner blinka.


Allt klarar sig och det är bara att resa upp cykeln och fortsätta köra, dom andra tävlande var snabbt framme och hjälpte mig igång igen och jag kör ett lungt varv för att lugna ner mig lite. Klipper sedan på så gott jag vågar igen och får upp bra tempo. Går i mål efter dom 10 varven med stumma armar och ett stort leende. Det här var ju riktigt skoj !

Får lite påpekningar angående min roadracing körstil med knäskrap och häng men det får man väl bjuda på.
Jocke vinner som väntat , men jag är ändå väldigt nöjd med att bara vara 2 sekunder efter honom med tanke på att han är instruktör för banan och har kört lite riksmästerskap i supermotard.
Mer info och bilder finns på: http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1341&Itemid=1

Kvällen avslutas med champagnesprut till allas lycka.
Stort grattis Jocke ! Jag ska definitivt försöka komma upp och heja på dig på Gelleråsen i Augusti !
Jocke bjuder in till grillkväll men jag känner att jag vill hem innan det blir mörkt och säger hejdå till hela gänget.
Tack till Fastbikes.se och KTM för en rolig kväll !
Det hade varit riktigt skoj att stå på startplattan i supermono-cupen nästa år.

Copyright Fastbikes.se på alla bilder.

Inga kommentarer: