söndag 13 april 2008

Licenskurs del 2

Licenskursen på Falkenberg avslutades med uppkörning förra onsdagen.
Dagen till ära så var det 10 plusgrader och uppehåll men eftersom det hade regnat under dagen så var det stora pölar med vatten mellan den blöta asfalten. Asfalten som förövrigt var nylagd för vår skull hade en hel del skarvar i mitten av kurvorna m.m. som det var riktigt speciellt grepp på i vätan, underhållande och läbbigt ! R-ettorna med slicks sladdade hej vilt men jag tyckte jag hade riktigt bra grepp med dom nya Metzeler-ostarna och försökte skrapa knä utan större lycka :-)
Allt började med att vi gick runt banan och kollade spårval, besiktigade en hoj, gjorde ett bullertest, m.m.....
Vi tränade några starter, tjuvstartade och fick rödflagg, körde några varv i krypfart, sen lite snabbare och snackade skit. Blev kanske ett 20-tal varv innan kvällen var slut. Fick många tips om allt som hör sporten till och en ungefärlig koll på vad det egentligen kostar att köra sprintrace på en hyffsad nivå, 8-10`000:- för en tävlingshelg är ganska standard tydligen...... Plötsligt så fattar jag hur skoj jag har på t.ex. ducceklubbens körningar där jag får köra 10 gånger så mycket för en tiondel av kostnaden jämfört med racing.... Tror den karriären får vänta ett tag till, om inte man kan köra lite ERF på en sjysst nivå nästa år, eller, eller......
Trodde jag skulle vara enda Duccen på plats men ett monster hade sökt sig dit också, fick aldrig koll på vem som körde den men det var skönt att höra det bekanta brummandet iaf. Mest udda var väl en kille som körde på en Fiddy (liten leksaks-cross för vuxna) hela kursen tills han blev avplockad av banan för att den läckte bensin, man tar vad man har :-)
Kom i säng vid tolvslaget efter att ha släppt av Förgöraren (Mårten) med sin Blade i stan.
En rolig kväll och ett första steg mot racing på riktigt !

Inga kommentarer: